Μνήμη τον αγίου ΙΛΑΡΙΟΥ, επισκόπου Πικταβίου
Γιος επιφανούς πατρικίου από την περιοχή του Πικταβίου (σημ. Πουατιέ), ο άγιος Ιλάριος ανατράφηκε ως ειδωλολάτρης. Η ανήσυχη ψυχή του όμως ένιωθε την ανάγκη ενός μοναδικού και αιώνιου θεού, και δεν εύρισκε ανάπαυση σε όλα τα συστήματα και τις θεωρίες πού του πρότειναν.
Στην διάρκεια αυτών των αναζητήσεων και των μελετών, έλαβε τις πρώτες ανταύγειες της Αληθείας, διαβάζοντας στην Παλαιά Διαθήκη την μαρτυρία πού δίνει ο θεός για Αυτόν τον Ίδιο: ‘‘Εγώ ειμί ό ων‘‘ (Εξ. 3, 14). Προόδευσε ακόμη περισσότερο στην γνώση του θεού, αναγνωρίζοντας ότι το κάλλος των κτισμάτων μας κάνει αισθητό το ακατανόητο και πολύ υψηλότερο κάλλος του Δημιουργού. Μονάχα όμως μαθαίνοντας ότι ο Λόγος και μονογενής Υιός του Θεού σαρκώθηκε για να μας λυτρώσει από τον θάνατο, ξεχειλίζοντας από αγαλλίαση, έφθασε στο τέρμα της αναζήτησης του, ασπάσθηκε το δόγμα της Αγίας Τριάδος και αναγεννήθηκε με το άγιο Βάπτισμα. Όλος ενθουσιασμό, κήρυττε αδιάκοπα την αληθινή πίστη, παρότρυνε τους ειδωλολάτρες να γίνουν χριστιανοί και τους χριστιανούς να γίνουν άγιοι. Προσηλύτισε και την σύζυγο του, η οποία συναίνεσε να τον αγαπά πλέον μόνον ως πνευματική κόρη όταν χειροτονήθηκε πρεσβύτερος, και έπεισε την κόρη του να προτιμήσει τον μυστικό γάμο με τον Χριστό από την σαρκική ένωση.
Όταν εκοιμήθη ο επίσκοπος του Πουατιέ (περί το 380), οι πιστοί τον εξέλεξαν ομόφωνα ως πατέρα και ποιμενάρχη. Δίδασκε στο ποίμνιο του την αρετή και την αληθινή πίστη με ακάματο ζήλο. Όταν ο αυτοκράτορας Κωστάντιος, οπαδός του Αρείου, αξίωσε να επιβληθεί η αίρεση στην Δύση, ο Ιλάριος υπερασπίσθηκε την αλήθεια. Σε συμφωνία με άλλους επισκόπους, αφόρισε όσους είχαν αποδεχθεί την καθαίρεση του αγίου Αθανασίου και πήγε στον αυτοκράτορα για να μαρτυρήσει την προσήλωση της Γαλατίας στην Σύνοδο της Νίκαιας. Μετά την σύνοδο του Μπεζιέ (356), κατά την οποία είχε ομολογήσει θερμά την Ορθοδοξία, ο τύραννος τον τιμώρησε για το τόλμημα του εξορίζοντας τον στα βάθη της Μικράς Ασίας, στην Φρυγία. «Τους επισκόπους μπορείς να τους εξορίζεις», διακήρυξε ο άγιος, «την αλήθεια όμως;»
Κατά την διάρκεια της εξορίας του, εργάσθηκε δραστήρια, για να στερεωθεί η πίστη στην Δύση, συντάσσοντας συγγράμματα και αλληλογραφώντας, άλλα εργάσθηκε επίσης και για την συμφιλίωση των χριστιανών της Ανατολής πού ήσαν οδυνηρά διαιρεμένοι μεταξύ τους. Στο θεμελιώδες σύγγραμμα του Περί της Αγίας Τριάδος, πού συνέταξε μεταξύ 356 και 359, εισάγει για πρώτη φορά στην λατινική γλώσσα τις λεπτές έννοιες της ελληνικής θεολογίας. Από όλους τους Λατίνους Πατέρες, ο άγιος Ιλάριος είναι εκείνος του οποίου η σκέψη είναι πιο κοντά σ' αυτήν των Ελλήνων Πατέρων.
Ελαβε μέρος στην Σύνοδο της Σελευκείας (359) και ζήτησε να αντιμετωπίσει δημόσια τους αιρετικούς επισκόπους. Οι αρειανοί, φοβούμενοι την επιρροή πού ασκούσε, απέφυγαν την αντιπαράθεση, ζητώντας από τον αυτοκράτορα την επιστροφή του οσίου στην Γαλατία. Χάρη στους αιρετικούς της Ανατολής, λοιπόν, μπόρεσε να επιστρέψει ό άγιος Ιλάριος στο Πουατιέ, όπου ο λαός του επεφύλαξε θριαμβευτική υποδοχή. Αμέσως έσπευσε να αποκαταστήσει τις ζημιές πού είχε προκαλέσει ο αρειανισμός στην επισκοπή του και σε ολόκληρη την Γαλατία, χρησιμοποιώντας επιείκεια και συγκατάβαση για να συμφιλιώσει με την Εκκλησία όσους είχαν υποπέσει στην αίρεση. Έφθασε μέχρι το Μιλάνο για να καταπολεμήσει τον αρειανό επίσκοπο Αυξέντιο, αλλά οι αιρετικοί κατάφεραν να τον διώξουν. Επιστρέφοντας στο Πουατιέ, είχε ήδη αποκατασταθεί η ειρήνη, καθοδήγησε σοφά το πνευματικό του ποίμνιο στην οδό της Σωτηρίας, διοχετεύοντας άφθονη την Χάρη του θεού.
Μια ημέρα, μια γυναίκα ήλθε και έπεσε με δάκρυα στα πόδια του αγίου, σφίγγοντας στα χέρια της το νεκρό αβάπτιστο βρέφος της. Ο επίσκοπος συγκινήθηκε, γονάτισε να προσευχηθεί και γρήγορα το βρέφος άνοιξε τα μάτια και επέστρεψε στην ζωή. Του άρεσε να ζει κατά διαστήματα στο μοναστήρι του μαθητή του αγίου Μαρτίνου [11 Νοεμ.] στην Λιγκουζέ.
Εκοιμήθη ειρηνικά στις 13 Ιανουαρίου 368. Λίγο πριν την κοίμηση του, ένα εκτυφλωτικό φως γέμισε το δωμάτιο, κατόπιν σταδιακά ελαττώθηκε και χάθηκε την στιγμή πού ξεψύχησε. Ο άγιος Ιλάριος είναι ένας από τους μεγαλύτερους Πατέρες της Δυτικής Εκκλησίας και γι' αυτό ονομάστηκε: «Αθανάσιος της Δύσεως». (13η Ιανουαρίου)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου