Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΩΝ ΑΡΕΤΩΝ
Ελεημοσύνη, είναι η πρόθυμη και «από των καρδιών ημών» μετάδοση των αγαθών μας, οποιασδήποτε φύσεως, στον πλησίον μας που τα στερείται και που τα έχει ανάγκη. Η ελεημοσύνη δηλ. δεν περιορίζεται σ' ένα άκαρπο αίσθημα συμπάθειας, χωρίς έμπρακτη εκδήλωση. Κι αυτή πάλι, η πρακτική άσκηση της ελεημοσύνης έχει ποικιλία μορφών και εκφράσεων, ανάλογα με τις υπάρχουσες ανάγκες και την ποιότητα της αγάπης του ελεήμονος.
Μέγιστης αξίας αρετή η ελεημοσύνη. Γιατί προϋποθέτει ένα αποθεματικό ανθρωπιάς, καλοσύνης, γενναιότητας. Γιατί την συνιστούν πολλές αρετές, όπως:
· Η ευγνωμοσύνη προς τον Θεό. Εκείνος πρώτος μας ελέησε πλούσια, παραδίδοντας σε θάνατο σταυρικό αυτόν τον μονογενή Υιό Του, τον Αγαπητό. Και συνεχίζει να μας ευεργετεί αδιαλείπτως, είτε το αξίζομε, είτε όχι. Η καρδιά που το νοιώθει αυτό κινείται εύκολα σε συμπάθεια και ευεργετική διάθεση προς τον πλησίον.
· Η αγάπη, με τις δυο διαστάσεις της, προς τον Θεό και προς τους αδελφούς. Ο Κύριος δηλώνει καθαρά: «Εφ' όσον εποιήσατε ενί τούτων των αδελφών μου των ελαχίστων, εμοί εποιήσατε» (Ματθ. κε' 40). «Γι’ αυτό, όταν ο φτωχός σου απλώνει το χέρι, συ βλέπε τον Χριστό όστις σου προτείνει το κλειδί του Παραδείσου» παρατηρεί ο Ν. Θεοτόκης.
· Η δικαιοσύνη. Διαχειριστές των δωρεών του Θεού, πνευματικών και υλικών, είμαστε όλοι. Η καλή διαχείριση είναι δικαιοσύνης έργο. Γι’ αυτό, κι όταν κάποτε βρεθούμε μπροστά στο παγκόσμιο Δικαστήριο, η ελεημοσύνη θα πει την τελευταία λέξη, για την αιώνια ευτυχία και σωτηρία μας.
· Η ελεημοσύνη μας κάνει όμοιους με τον Θεό. Ο Γρηγόριος ο Θεολόγος προτρέπει: ας μιμηθούμε τον Θεό πού «βρέχει επί δικαίους και αμαρτωλούς, ανατέλλει δε πάσιν ομοίως τον ήλιον» και δείχνει «τον πλούτον της Εαυτού χρηστότητας» με όλες Αυτού τις ενέργειες. Και απευθυνόμενος στον καθένα, προσθέτει επιγραμματικά: «γενού θεός, τον έλεον Θεού μιμησάμενος».
· Η ελεημοσύνη θεραπεύει την προσκόλληση στα υλικά αγαθά. Η πλεονεξία, κατά τον Συμεών, τον Νέο Θεολόγο, είναι στοιχείο δαιμονικό. Και για να μας απαλλάξει από την καταδίκη της απληστίας σε αγαθά, που παράνομα κατακρατούμε, λέει ο άγιος, νομοθετεί ο Θεός την ελεημοσύνη «ημάς ελεών, ουχί τα ημέτερα θέλων λαβείν».
· Οι ελεήμονες επιτελούν έργο κοινωνικό. Μέσα από τα τείχη του εγωκεντρισμού δεν μπορεί να είσαι κοινωνικός. Ενώ ο ατομιστής κινείται στην επικράτεια των προσωπικών του μόνον αναγκών και επιθυμιών, η ελεημοσύνη σπάει το φράγμα και ξεχύνεται σαν άλλος ποταμός να αρδεύσει το κοινωνικό περιβάλλον.
Ο ι. Χρυσόστομος επισημαίνει την προσοχή μας, να δίνομε «ως δει δούναι».«Ου γαρ τω μέτρω των διδομένων η ελεημοσύνη κρίνεται, αλλά τη δαψιλεία της γνώμης». Να δίνομε λοιπόν:
· Με ιλαρότητα. «Ιλαρόν δε εστί το μη ως οικεία λογίζεσθαι ταύτα (τα υλικά αγαθά)... και αφθόνως και μετά χαράς και μεγαλοψύχως σκορπίζειν» ερμηνεύει ο Συμεών ο Νέος Θεολόγος.
· «Ως και εγώ σε ηλέησα». Το μέτρο για το πως πρέπει να γίνεται η ελεημοσύνη μας το δίνει ο Κύριος. Να ελεούμε με απλοχεριά, με γενναιοδωρία. Να ελεούμε και όταν δεν είναι συμπαθής ο έχων ανάγκη και όταν δεν είναι ευγνώμων και όταν παρουσιάζεται απαιτητικός.
· Το «κατά δύναμιν ελεείν». Στο Ευαγγέλιο της Κρίσεως δεν απαιτεί ο Κύριος οι πιστοί να είχαν ενεργήσει να βγουν από τις φυλακές οι φυλακισμένοι ή με μια θαυματουργό πίστη να είχαν γιατρέψει τους ασθενείς. Ένα ενδιαφέρον, μια επίσκεψη ζητάει.
· Με γνησιότητα και ειλικρίνεια, προθέσεων και διαθέσεων. Χωρίς ιδιοτέλεια, σκοπιμότητα, σκεπτικισμό, εξαναγκασμό. Χωρίς υπολογισμούς και κίνητρα επιδείξεως.
· Με ευγένεια, διακριτικότητα, σεμνότητα. Εκείνοι που δίνουν με άσχημο τρόπο προκαλούν «αφόρητο χειμώνα», κατά τον άγιο Ισίδωρο Πηλουσιώτη, στις ψυχές των πτωχών. Κυριακή 21 Μαρτίου 2010
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου