Παρασκευή 16 Μαρτίου 2012

Από τους παλιούς μας Κύκλους (Κυριακή 21 Μαρτίου 2010)


γίου Πρόκλου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως

Μαρία, δούλη καί Μητέρα, Παρθένος καί ορανός, μόνη γέφυρα το Θεο πρός νθρώπους, φοβερός ργαλειός το ργου τς σωτηρίας, στόν ποο φάνθηκε μέ νέκφραστο τρόπο, χιτώνας τς νώσεως, στόν ποον φαντουργός μέν εναι τό γιο Πνεμα καί φάντρια δύναμη πού πισκίασε πό τά ψη, μαλλί πάλι τό παλαιό δέρμα το δάμ, φάδι μόλυντη σάρκα τς Παρθένου, σαΐτα μέτρητη χάρη το Χριστο πού φόρεσε τή σάρκα καί τεχνίτης Λόγος πού διά τς κος εσλθε μέσα στήν Παρθένο. Ποιός εδε, ποιός κουσε, τι Θεός μέ περίγραπτο τρόπο κατοίκησε σέ μήτρα, καί κενον πού ορανός δέν τόν χωρε, κοιλιά δέν Τόν στενοχωρε;….
…..…..Ὤ κοιλιά, μέσα στήν ποία συντάχθηκε τό συμβόλαιο τς λευθερίας μας! κοιλιά, μέσα στήν ποία κατασκευάσθηκε τό ναντίον το διαβόλου πλο! γ στήν ποία, χωρίς σπορά κανε νά βλαστήσει τό σιτάρι γεωργός τς φύσεως! ναέ, μέσα στόν ποον Θεός γινε ερέας, χι μεταβάλλοντας τή φύση, λλά μέ τό νά ντυθε πό εσπλαγχνία ατόν, πού ταν κατά τήν τάξη Μελχισεδέκ. « Λόγος το Θεο σαρκώθηκε» στω κι᾿ ν πιστον ο ουδαοι. Θεός φόρεσε μορφή νθρώπου πραγματικά, στω κι᾿ ν διακωμωδον τό θαμα ο εδωλολάτρες - λληνες. Γι᾿ ατό καί φώναζε Παλος: «Γιά τούς ουδαίους εναι σκάνδαλο καί νοησία γιά τούς λληνες». Δέν γνώρισαν τή δύναμη το μυστηρίου, πειδή τό θαμα εναι νώτερο πό τό λογικό το νθρώπου. «Διότι άν τό γνώριζαν, δέν θά σταύρωναν τόν Κύριο τς δόξης». άν Λόγος το Θεο δέν κατοικοσε στήν κοιλιά, δέν θά καθόταν νθρώπινη σάρκα πάνω στόν γιο θρόνο. άν γιά τόν Θεό εναι βριστικό νά λθει στή μήτρα τήν ποία πλασε, εναι πομένως βριστικό καί νά πηρετε τούς νθρώπους. Καί άν εναι γιά τόν Θεό βριστικό τό νά πηρετε τούς νθρώπους, δέν θά γινόταν γιά μς φτωχός Ατός πού ταν πλούσιος.
ντας πό τή φύση παθής, γινε πό εσπλαχνία πολυπαθής. Χριστός δέν γινε προοδευτικά Θεός. Μή γένοιτο! λλά ντας Θεός, πό εσπλαχνία γινε νθρωπος, πως πιστεύουμε. Δέν κηρύττουμε νθρωπο πού ποθεώθηκε, λλά μολογομε Θεό πού σαρκώθηκε. Μητέρα Του κανε τή δούλη Του, Ατός πού στήν οσία Του –ς Θεός– εναι χωρίς μητέρα, καί κατ᾿ οκονομία πάνω στή γς νθρωπος– χωρίς πατέρα. Διότι πς διος πό τόν Παλο λέγεται «πάτωρ καί μήτωρ»; άν ταν μόνο νθρωπος δέν θά ταν χωρίς μητέρα, διότι χει μητέρα. άν ταν μόνο Θεός, δέν θά ταν χωρίς πατέρα, διότι χει Πατέρα. Τώρα μως διος εναι μέν χωρίς μητέρα, ς δημιουργός, καί χωρίς πατέρα ς νθρωπος.
Σεβάσου, τουλάχιστον, νθρωπέ μου, τό νομα το ρχαγγέλου. Διότι ατός πού φερε τήν καλή γγελία στή Μαρία λεγόταν Γαβριήλ. Καί τί σημαίνει Γαβριήλ; Μάθε κούοντας, τι σημαίνει «Θεός καί νθρωπος». φόσον κενος το ποίου εαγγελίσθηκε τή γέννηση, εναι Θεός καί νθρωπος, τό νομα πρόλαβε τό θαμα, γιά νά βεβαιώσει τό σχέδιο τς σωτηρίας. Μάθε πρτα τό σχέδιο τς σωτηρίας καί τήν ατία τς παρουσίας Του, καί τότε δόξασε τή δύναμη το Χριστο πού σαρκώθηκε, πειδή τό νθρώπινο γένος χρεωστοσε πολλά πό τίς μαρτίες, καί δέν ξερε πς νά ξωφλήσει τό χρέος, διότι διά το δάμ λοι πογράψαμε γραμμάτιο πρός τήν μαρτία. Μς εχε δούλους διάβολος καί περιέφερε τά χρέη μας χρησιμοποιώντας ντί γιά χαρτί τό πολυπαθές σμα μας. Εχε σταθε κακός πλαστογράφος τν παθν, δείχνοντας πειλητικά τό χρέος μας, καί παιτώντας τήν καταδίκη μας. πρεπε, λοιπόν, νά συμβε να πό τά δύο. λοι νά δηγηθον στόν καταδικαστικό θάνατο, πειδή καί λοι μάρτησαν, νά δοθε τέτοια πληρωμή γιά ντίκρυσμα, στε νά δίνει ατό τό δικαίωμα τς παλλαγς πό κάθε χρέος. νθρωπος μέν, λοιπόν, νά σώσει ατή τήν κατάσταση δέν μποροσε, διότι εχε κι᾿ ατός πάνω του τό χρέος τς μαρτίας. Καί γγελος δέν εχε τή δύναμη νά ξαγοράσει τήν νθρωπότητα, γιατί δέν εχε να τέτοιο λύτρο. πρεπε, λοιπόν, νά πεθάνει γιά χάρη τν μαρτωλν ναμάρτητος Θεός, διότι πέμενε μόνον ατή λύση το κακο……                                                               

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου