Παρασκευή 11 Νοεμβρίου 2011

Από τους παλιούς μας Κύκλους (15/11/2009)



Το κατεστημένο όχι μόνον του Ιουδαϊσμού, αλλά και όλου του προχριστιανικού κόσμου, ανατρέπει ο Κύριος, με την περίφημη επί του όρους ομιλία Του και ιδιαίτερα τους Μακαρισμούς, πού αποτελούν το θαυμά­σιο προοίμιο της και θα μας απασχολήσουν σε σειρά φετινών θεμάτων.

Μηνύματα πρωτάκουστα μας μεταδίδουν οι Μακαρισμοί, πού ανατρέπουν την κρατούσα τάξη των αξιών και «σκανδαλίζουν» την λογική. Ο Ιησούς μας φανερώνει μια καινούργια μεγαλειώδη πραγματικότητα, πού δεν μπο­ρεί να προέλθει παρά μόνον «εκ των άνω». Με τα ανθρώ­πινα δεδομένα, η ηθική των Μακαρισμών είναι κορυφή απρόσιτη. Και μόνον Εκείνος πού δίνει «και το θέλειν και το ενεργείν» (Φιλ. β' 13) μπορεί να κάνει τον άν­θρωπο ικανό να φθάσει το ηθικό μεγαλείο, πού μας αποκαλύ­πτει το Ιερό κείμενο.
Ο κατ' εξοχήν Νομοθέτης, ο άγιος Θεός, δεν χρησι­μοποιεί κανένα επίσημο βήμα. Στο ύπαιθρο διάλεξε ένα τόπο ψηλότερο, για να ακούγεται από όλους τους ακροατές.
Παλαιότερα πάλι από το όρος Σινά ο Θεός έδωσε τις δέκα εντολές. Άλ­λα υπάρχουν πολλές διαφορές: Εκεί ο Θεός ήταν αόρατος και μόνον «απεκρίνατο φωνή» εις τον Μωϋσήν. Εκεί «φωναί και αστραπαί και νεφέλη γνοφώδης» και «φωνή της σάλπιγγας ηχεί μέγα».
Εκεί το όρος «εκαπνίζετο όλον» ("Εξοδ. ιθ' 16-18). Και ο λαός κρατείτο σε απόσταση. Εδώ ο Νομοθέτης είναι όχι μόνον ορατός, αλλά και προσιτός. Όλοι είναι γύρω Του. Φέρεται προς όλους με απλότητα και οικειότητα. Η φωνή του είναι ήρεμη και γλυκιά. Αύρα ουράνια και γαλήνη θεϊκή σταλάζει στις ψυχές με τα λόγια Του. Αυτή την αντίθεση θέλει να εκφράσει και ο ευαγγελιστής Ιωάννης   (Ιωάν.  α' 17).
Αλλά, το «όρος» στην Αγ. Γραφή έχει και μεταφορική σημασία. Πάνω από ένα ύψωμα βλέπει κανείς όλα όσα γίνονται γύρω του και σ' όλη την έκταση πού απλώ­νεται μπροστά του. Και τα βλέπει «αφ' υψηλού», χωρίς να έρχεται σε συγχρωτισμό και άμεση σχέση μαζί τους. Έτσι και όταν καλούμαστε να ακούσομε τον Κύριο και την διδασκαλία Του, η σκέψη μας πρέπει ν' ανεβεί ψηλό­τερα, να απομακρυνθεί απ' όλες τις μικρότητες και αθλιότητες της καθημερινότητας, να ξεχωρίσει από τη νοοτρο­πία του κόσμου, για να του αποκαλυφθούν οι πνευματι­κές ομορφιές και οι τέρψεις μιας γνήσιας αγιοπνευματικής ζωής.
Ανάμεσα στα χαρακτηριστικά της μαθητείας στα θρα­νία της χριστιανικής αλήθειας, είναι και η προθυμία να ακούμε τα θεία λόγια. Υπεροπτική στάση, πού εκφράζεται με την πεποίθηση, ότι «τα ξέρουμε αυτά» οδηγεί σε ναυάγιο την πνευ­ματική ζωή του πιστού. «Αλαζονεία γαρ δεινή, το μηδε­νός οίεσθαι χρήζειν, αλλ' εαυτώ προσέχειν ως μόνω τα κράτιστα συμβουλεύεσθαι δυναμένω» (Μ. Βασίλειος). Φο­βερά επικίνδυνη η αλαζονεία να έχει κανείς οδηγό τον εαυτό του μόνον και τις γνώσεις του. Εκείνος, που στε­ρείται μαθητείας «εις πολλούς βόθρους και παγίδας του πονηρού εμπίπτει» (Μάρκος ό Ασκητής). Το πνεύμα της μαθητείας όποιος κατέχει, κρατάει το κλειδί, πού ανοίγει το παλάτι της θείας σοφίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου