“ΑΝΑΓΚΗ ΠΕΡΙΣΥΛΛΟΓΗΣ”(Ματθ. ιδ'22-23)

α) «Ἠνάγκασεν ὁ Ἰησοῦς τοὺς
μαθητὰς αὐτοῦ ἐμβῆναι εἰς τὸ πλοῖον». Γιατί άραγε; Τρεις ερμηνείες
δίνονται στο σημείο αυτό!
- Είναι τέτοια η εντύπωση και ο θαυμασμός των
μαθητών προς τον Κύριο, έπειτα μάλιστα από το θαύμα της διατροφής των
πεντακισχιλίων, ώστε οι μαθητές παρουσιάζουν μία απροθυμία. Δε θέλουν ν'
απομακρυνθούν από κοντά Του, την ώρα που Εκείνος επιζητούσε τη μόνωση, για
επικοινωνία με τον ουράνιο Του Πατέρα.
- Η διδασκαλία
του Κυρίου και το θαύμα της διατροφής των πεντακισχιλίων είχε ενθουσιάσει τόσο
πολύ τα πλήθη, ώστε κατά τη μαρτυρία του Ευαγγελιστή Ιωάννου, ήταν έτοιμοι να Τον
ανακηρύξουν Βασιλέα. Κι επειδή ο ειλικρινής αλλά πλανημένος ενθουσιασμός του
πλήθους, μπορούσε να μεταδοθεί και στους μαθητές Του, για να τους προφυλάξει,
τους υποχρεώνει ν' απομακρυνθούν με το πλοίο από την περιοχή εκείνη.
- Για να
διδάξει με το παράδειγμά Του, την αναγκαιότητα, αξία και σπουδαιότητα της
περισυλλογής. Δεν είναι η πρώτη φορά που τους συνιστά την ανάγκη και τη σπουδαιότητα
της περισυλλογής (Μαρκ. στ' 31). «Δεῦτε ὑμεῖς αὐτοὶ
κατ' ἰδίαν εἰς ἔρημον τόπον».
β)
«Καὶ ἀπολύσας τοὺς ὄχλους ἀνέβη εἰς τὸ ὄρος κατ' ἰδίαν
προσεύξασθαι». Γιατί άραγε μόνος; Την απάντηση μας τη δίνει ο ιερός
Χρυσόστομος.
«Αυτό το
έκαμε, σημειώνει, διδάσκων και παιδεύων ημάς, ώστε ούτε διαρκώς να αναμιγνυώμεθα
και να συμφυρώμεθα μέσα στα πλήθη, αλλ' ούτε και ν’ αποφεύγωμεν το πλήθος και την
συναναστροφή του». Και τα δύο πρέπει να χρησιμοποιούμε, ανάλογα με τις ανάγκες
που παρουσιάζονται.
γ)
«Ὀψίας δὲ γενομένης μόνος ἦν ἐκεῖ».
Είχε
προχωρήσει αρκετά η νύκτα και ο Κύριος παρέμεινε μόνος προσευχόμενος και επικοινωνών
με τον ουράνιο Του Πατέρα. Ένας δε από τους πατέρες και σχολιαστές της φράσεως
αυτής σημειώνει: Για τις προσευχές μας είναι απαραίτητο και το όρος και η
νύχτα και η μόνωση και το «ταμιεῖόν σου» (Ματθ. στ'
6). Γιατί, όλα αυτά διαθέτουν την ησυχία, το απερίσπαστο, τη γαλήνη.
Ανάγκη
περισυλλογής.
Βασικό γνώρισμα του ανθρώπου είναι να ευχαριστείται και να τέρπεται στη
συντροφιά και στην επικοινωνία. Του κοστίζει η μόνωση. Τον διακρίνει μία
διαχυτικότητα και εξωστρέφεια. Γι' αυτό και όταν ευκαιρούμε, ώρες ατέλειωτες
διαθέτουμε για να συζητούμε, να βλέπουμε, ν' ακούμε, να κρίνουμε και να
επικρίνουμε. Η εσωστρέφεια μας κουράζει. Σα να μη θέλουμε να εξετάσουμε την
καρδιά μας, τον εαυτό μας, να βυθομετρήσουμε το εσωτερικό μας, ν' ανακρίνουμε τη
ζωή μας. Διστάζουμε ν' αποσυρθούμε, έστω και για λίγο, από τους γύρω μας
ανθρώπους και ν' ανυψωθούμε σ' άλλους κόσμους υψηλούς, πνευματικούς. Η ψυχή μας
είναι αιχμαλωτισμένη μέσα στο σιδερένιο κλουβί της καθημερινής βιοτικής
μέριμνας και της κοσμικής ρουτίνας. Δεν την αφήνουμε να φτερουγίσει στα ολόφωτα
πνευματικά βασίλεια της θείας ωραιότητας και να ενωθεί με τον Πλάστη και Θεό
της. Αυτή όμως η αυτο-φυλάκιση στη ρουτίνα της καθημερινότητας και στο θόρυβο της
εγκοσμιότητας, μας υποβαθμίζει πνευματικά. Μας απομακρύνει από το Θεό και τη
χάρη Του. Αδειάζει την καρδιά μας από κάθε καλό και ανώτερο θησαυρό. Και για να
προλάβει η Εκκλησία μας αυτό το πνευματικό άδειασμα, αυτή τη φθορά και το
άσκοπο κύλισμα του χρόνου της ζωής μας, μας καλεί πάντοτε, ιδιαίτερα όμως, σε
τέτοιες περιόδους, όπως η περίοδος της Μ. Τεσσαρακοστής, σε πνευματική περισυλλογή.
Σε ανάταση ψυχική, πυκνότερη και θερμότερη προσευχή, ανανέωση και πνευματική
ανάβαση. Σ' αυτό αποβλέπει και ο
θαυμάσιος εκείνος ύμνος, «τῆς μετανοίας ἄνοιξόν
μοι πύλας Ζωοδότα...».

Τρόπος
περισυλλογής.
Στον τόπο της περισυλλογής πρέπει να είμαστε ήσυχοι και απερίσπαστοι. Νους και
καρδιά ελεύθερη από κάθε βιοτική μέριμνα και αμαρτωλή σκέψη. Έπειτα από ολιγόλεπτη
προσευχή για την ενδοσκόπηση, που θα επιχειρήσουμε του εαυτού μας, ανοίγουμε
διάλογο με τον εαυτό μας. Τον ανακρίνουμε και τον ελέγχουμε για την πνευματική
μας ζωή και δραστηριότητα. Θέτουμε ερωτήματα, πώς πέρασε και πώς περνάει τις
μέρες του. Τί έκανε και τί δεν έκανε από ότι έπρεπε να κάνει. Και προχωρούμε στο
δύσκολο αλλά τόσο ωφέλιμο δρόμο της αυτογνωσίας, που θα μας αποκαλύψει τις
ατέλειες μας, τις αδυναμίες μας, τα πάθη μας, τα ελαττώματα μας, τα σφάλματα
μας και τα παραπτώματα μας. Αυτή ακριβώς η αυτογνωσία θα μας βοηθήσει να εκζητήσουμε
το έλεος και τη συγγνώμη από τον τόσο στοργικό και Πανάγαθο Πατέρα μας, το Θεό.
Αυτό ακριβώς που έκανε και ο τελώνης αποτραβηγμένος σε μία άκρη του ναού. Μία
τέτοια περισυλλογή και προσευχή, όταν γίνεται, έστω και κατά διαστήματα
αποτελεί αναβάπτισμα. Κάθαρση της καρδίας. Ένα καθοδηγητικό φως της διάνοιας. Και
τέλος ακατάλυτη ενίσχυση της θελήσεως μας για να συνεχίσουμε τον πνευματικό μας
αγώνα.
Το στάδιο αυτής
της περισυλλογής άνοιξε. Και ο καθένας ας αναλάβει τον όμορφο και ωραίο αυτόν
αγώνα της περισυλλογής και προσευχής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου