«…ἔπειθέ
τε Ἰουδαίους καὶ Ἕλληνας.» (Πραξ. ιη’ 4-6
)
Σκοπός του Παύλου ήταν βέβαια το κήρυγμα του Χριστού.
Γι' αυτό πήγαινε στη συναγωγή διότι ήθελε από τους συμπατριώτες του ν’ αρχίσει το
κήρυγμα. Μολονότι είχε πικρή πείρα από τη
συμπεριφορά τους σε άλλες πόλεις, εντούτοις αποτείνεται κι εδώ σ' αυτούς πρώτα.
Και άρχισε διαφωτιστικές συνομιλίες μ’ αυτούς, «διελέγετο
δὲ ἐν τῇ συναγωγῇ κατὰ πᾶν σάββατον». Συζητούσε και συνομιλούσε για τις
προφητείες και για τον Σωτήρα, που περίμεναν, για το Χριστό, που ήρθε να σώσει
τους Εβραίους και όλο τον κόσμο. Στην αρχή άκουγαν τον περίεργο αυτό ραβίνο, που
ήξερε τόσο καλά την Παλαιά Διαθήκη, αλλά έλεγε και κάτι εντελώς νέα γι' αυτούς
πράγματα. Και να μερικοί Εβραίοι, εύρισκαν πολύ ενδιαφέροντα και πειστικά τα
λόγια του Αποστόλου. Η πίστη άρχισε να φυτρώνει στην καρδιά τους. Είχε σημάνει
γι’ αυτούς η ώρα της Χάριτος. Μαζί μ’ αυτούς και μερικοί Έλληνες, που ζητούσαν
την αλήθεια, έδωσαν πολύ μεγάλη προσοχή στα λόγια του. Και έτσι ο Παύλος «ἔπειθέ τε Ἰουδαίους καὶ Ἕλληνας».
Τότε ο Παύλος, «ἀντιτασσομένων δὲ αὐτῶν καὶ βλασφημούντων ἐκτιναξάμενος τὰ ἱμάτια εἶπε πρὸς αὐτούς·
Τὸ αἷμα ὑμῶν ἐπὶ τὴν κεφαλὴν ὑμῶν· καθαρὸς ἐγώ·». Τίναξε τα ρούχα του, για να δείξει
ότι δεν έχει καμιά σχέση με την απιστία και να φανερώσει τη μεγάλη του
αποδοκιμασία. Τους είπε με επίσημο και έντονο ύφος: «Εγώ έκανα το καθήκον μου.
Είμαι καθαρός απέναντι σας και απέναντι του Θεού. Η απιστία βαρύνει εσάς και
μόνον. Το αίμα σας επάνω στα κεφάλια σας. Για την καταστροφή σας, εσείς θα είστε
υπεύθυνοι».
Φοβερά πράγματι λόγια. Θέλει βέβαια ο Θεός να
σωθούν όλοι οι άνθρωποι. Τους φέρνει περιστάσεις να γνωρίσουν την αλήθεια. Με
χίλιους δυο τρόπους προσπαθεί να τους οδηγήσει στον δρόμο της σωτηρίας. Κι όταν
ακόμη οι άνθρωποι, σκοτισμένοι από την αμαρτία, επιμένουν στην απιστία,
επιμένει κι ο Θεός να τους φωτίσει με τη Χάρη Του, να τους φέρει σε Θεογνωσία, να
τους οδηγήσει στην πίστη και στη μετάνοια. Αλλά όταν αυτοί με πείσμα αποκρούουν
τη Χάρη του Θεού, όταν επιμένουν στην απιστία και ξεσπούν σε γογγυσμούς
εναντίον του Θεού, τότε πια τους εγκαταλείπει ο Θεός, τους αφήνει η Θεία Αγάπη,
για να τους περιλάβει η Θεία Δικαιοσύνη. Και είναι πράγματι φοβερό να πέσει
κανείς στην οργή του Θεού. Η ζωή του άνθρωπου θα είναι τότε γεμάτη πίκρες και
θλίψεις. Θα είναι δυστυχισμένος μέσα στα αγαθά του. Η ζωή γίνεται κόλαση, πριν πάει στην κόλαση. Διότι
όπου δεν υπάρχει ο Θεός, εκεί υπάρχει η κόλαση, όπως ακριβώς, όπου δεν υπάρχει
φως, κυριαρχεί το σκοτάδι. Ζει ο άνθρωπος τότε μέσα σε συγκρούσεις και αντινομίες.
Χάνει την ειρήνη της ψυχής, την ορθοφροσύνη του λογικού του, την ευαισθησία της
καρδιάς του, την ησυχία του, τον ύπνο του. Συγκλονίζεται από τις τύψεις της συνειδήσεως,
κυριαρχείται από το αίσθημα της ενοχής και του φόβου.
Γι’ αυτό ακριβώς χρειάζεται προσοχή, μεγάλη και
συνεχής προσοχή, για να μην ξεκόψουμε από το δρόμο της σωτηρίας. Τα τρομερά
παθήματα των σκληρόκαρδων ανθρώπων, που έχουν ξεπέσει, πρέπει να είναι ζωντανά
μαθήματα στους πιστούς όλων των αιώνων. Προσοχή, και πάλι προσοχή, μήπως και εμείς
ακούσουμε τα φοβερά λόγια, «τὸ αἷμα ὑμῶν ἐπὶ τὴν κεφαλὴν
ὑμῶν»! Το αίμα του Κυρίου πρέπει
να μάς γίνει σωτηρία και ζωή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου