«Ο ΛΟΓΟΣ ΣΑΡΞ ΕΓΕΝΕΤΟ»
Ο άπειρος Θεός, το δεύτερο πρόσωπο, της
Αγίας Τριάδος, για το οποίο ο Ευαγγελιστής σημειώνει χαρακτηριστικά, «ἐν ἀρχῇ ἦν ὁ Λόγος», προσθέτει: «Καὶ
ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο». To καταπληκτικότερο
από όλα τα παράδοξα. Γιατί εκείνος ο οποίος ήταν απ' την αρχή Θεός, γίνεται και
άνθρωπος. Και εκείνος ο οποίος ήταν προς τον Θεόν «ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν». Προσέλαβε
στη θεϊκή Του φύση και ουσία και την ανθρώπινη σάρκα δηλ. ανθρώπινη φύση: σώμα και
ψυχή. Αξιοπρόσεκτες οι λέξεις που χρησιμοποιεί ο Ευαγγελιστής. Ως Θεός «ἦν» πάντοτε αιωνίως, ως άνθρωπος «ἐγένετο» κάποτε, εν χρόνω. Κι όταν
έγινε άνθρωπος δε μεταβλήθηκε η θεία ουσία Του. Και τούτο γιατί δε θα ήταν Θεός
αν αλλοιωνόταν και μεταβαλλόταν η ουσία Του. Συνεπώς όταν λέμε ή κι ακούμε «ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο» δεν εννοούμε πως
το δεύτερο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος μεταβλήθηκε σε σάρκα, αλλά «ἐνεδύθη», ντύθηκε, και περιβλήθηκε τη
σάρκα, κι έγινε άνθρωπος. Το «σὰρξ ἐγένετο»,
σημαίνει ότι είναι τέλειος άνθρωπος με σώμα και ψυχή. Και ως τέλειος άνθρωπος πήρε
όλες τις ιδιότητες μας πλην της αμαρτίας. «Ἐσταυρώθη
ἐξ ἀσθενείας» (Β' Κορ. ιγ', 4) «θανατωθεὶς
σαρκὶ» (Α' Πέτρ. γ', 18).
Μυστήριο μέγα. Αυτός που δημιούργησε τα πάντα, αυτός στον οποίο τα πάντα
υποτάσσονται περιβάλλεται και ντύνεται την ανθρώπινη φύση για τη σωτηρία μας. Και
δεν αρκείται σ' αυτό μόνο.
Αλλά και «ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν». Και η λέξη «ἐσκήνωσεν», που
χρησιμοποιεί ο ιερός Ευαγγελιστής, εκφράζει μια ιδιαίτερη οικειότητα. Μια αγάπη
απροσμέτρητη του Θεού προς τον άνθρωπο. Κατά τον ιερό Χρυσόστομο, το «ἐσκήνωσεν» έχει τη σημασία να μπορούμε και να Τον πλησιάζουμε και να
συνδιαλεγόμαστε μ' Αυτόν, και να Τον συναναστρεφόμαστε.
Το «ἐσκήνωσεν» κατ' αρχήν εκφράζει
την άκρα ταπείνωση και την φτώχεια με την οποία εμφανίζεται ο σαρκωθείς Θεός.
Για τον Χριστό «οὐκ ἦν … τόπος ἐν
τῷ καταλύματι» (Λουκ. β', 7) και «οὐκ
ἔχει ποῦ τὴν κεφαλὴν κλίνῃ» (Ματθ. η',
20). Δεύτερο, όπως οι στρατιώτες παραμένουν στις σκηνές
για να είναι ετοιμοπόλεμοι έτσι και ο Χριστός παραμένει ως στρατιώτης στη
σκηνή για να φέρει εις πέρας τον πόλεμο που άρχισε παλιά στον κήπο της Εδέμ
μεταξύ του αρχέκακου φιδιού και του σπέρματος της γυναικός. Τρίτον, εσκήνωσε γιατί η παραμονή Του ανάμεσα μας δεν
επρόκειτο να παραταθεί για πολύ χρόνο. Γιατί σκοπός και προορισμός του ανθρώπου
δεν είναι η γη, αλλά ο ουρανός. Εδώ είμαστε πάροικοι και παρεπίδημοι.
«Καὶ ἐθεασάμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ». Αυτό αναφέρεται
πρωτίστως στους μαθητές πού υπήρξαν αυτόπτες μάρτυρες της παρουσίας Του, των
μεγάλων και εκπληκτικών θαυμάτων Του, της Μεταμορφώσεως και της Αναστάσεως Του.
Αλλά έπειτα και σ' όλους εμάς που ψηλαφούμε το μέγα αυτό μυστήριο της παρουσίας
του Χριστού εν τη Εκκλησία δια μέσου των αιώνων.
«Ὡς
μονογενοῦς παρὰ πατρός». Όχι σαν
κτίσμα ή δημιούργημα όπως τον εκλαμβάνουν και τον πιστεύουν διάφοροι
αιρετικοί, αλλά ως μονογενή Υιό εκ της αυτής ουσίας του Πατρός «γεννηθέντα, οὐ
ποιηθέντα», όπως ομολογούμε στο Σύμβολο της Πίστεως. Ο μόνος φύσει Υιός.
…………………………………………………………………………………………………………….
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου