Τετάρτη 19 Οκτωβρίου 2011

Για να θυμόμαστε (από το 2010)


Ψαλμός Ι'

Ες τ τέλος· ψαλμς τ Δαυΐδ.
Επί τ Κυρί πέποιθα· πς ρετε τ ψυχ μου· μεταναστεύου π τ ρη ς στρουθίον;
2 τι δο ο μαρτωλο νέτειναν τόξον, τοίμασαν βέλη ες φαρέτραν το κατατοξεσαι ν σκοτομήν τος εθες τ καρδί.
 3 τι σ κατηρτίσω, ατο καθελον· δ δίκαιος τί ποίησε;
4 Κύριος ν να γί ατο· Κύριος ν οραν θρόνος ατο. ο φθαλμο ατο ες τν πένητα ποβλέπουσι, τ βλέφαρα ατο ξετάζει τος υος τν νθρώπων.
5 Κύριος ξετάζει τν δίκαιον κα τν σεβ, δ γαπν τν δικίαν μισε τν αυτο ψυχήν.
6 πιβρέξει π μαρτωλος παγίδας, πρ κα θεον κα πνεμα καταιγίδος μερς το ποτηρίου ατν.
7 τι δίκαιος Κύριος, κα δικαιοσύνας γάπησεν, εθύτητας εδε τ πρόσωπον ατο.
κ νεότητός μου χθρός με πειράζει, τας δονας φλέγει με, γ δ πεποιθώς,  ν σοὶ Κύριε τροπομαι τοῦτον. (Ο ναβαθμο  ντίφωνον Α'  πλ. δ')
«Επί τ Κυρί πέποιθα» αγ. Νικοδήμου Αγιορείτου
“Είναι πολύ αναγκαίο σε αυτό τον πόλεμο, το να μην εμπιστευόμαστε τον εαυτό μας, όπως είπαμε· παρόλα αυτά, εάν απελπισθούμε μόνο, δηλαδή, εάν αποβάλουμε, μόνον κάθε πεποίθηση του εαυτού μας, βέβαια, ή τραπούμε σε φυγή, ή θα νικηθούμε, και θα κυριευθούμε από τους εχθρούς. Γι’ αυτό, κοντά στη ολοκληρωτική απάρνηση του εαυτού μας, χρειάζεται ακόμη και η πλήρης ελπίδα και εμπιστοσύνη στο Θεό, ελπίζοντας δηλαδή από αυτόν μόνο κάθε καλό και κάθε βοήθεια και νίκη.
Γιατί, καθώς από τον εαυτό μας, όπου είμαστε το τίποτα, τίποτα άλλο δεν περιμένουμε, παρά γκρεμίσματα και πτώσεις, για τα οποία και πρέπει να μην έχουμε εμπιστοσύνη στον εαυτό μας τελείως, κατά αυτό τον τρόπο θα απολαύσουμε οπωσδήποτε από τον Θεό κάθε νίκη, αμέσως μόλις οπλίσουμε την καρδιά μας με μια ζωντανή ελπίδα σε αυτόν, ότι θα λάβουμε την βοήθεια του σύμφωνα με εκείνο το ψαλμικό «σ’ αυτόν έλπισε η καρδιά μου και βοηθήθηκα» (Ψαλμ. 27,9).
Αυτή την ελπίδα, μαζί και βοήθεια, μπορούμε να πετύχουμε για τέσσερις λόγους.
α') Γιατί την ζητάμε από ένα Θεό, ο οποίος με το να είναι Παντοδύναμος, ότι θέλει μπορεί να το κάνει και στη συνέχεια μπορεί να βοηθήσει και μας.
β') Γιατί, την ζητάμε από ένα Θεό ο οποίος, όντας άπειρα σοφός, όλα, τα πάντα γνωρίζει με πλήρη τελειότητα, και επομένως γνωρίζει όλο εκείνο που ταιριάζει στη σωτηρία μας.
γ') Γιατί ζητάμε αυτή την βοήθεια, από ένα Θεό, ο οποίος, για να είναι ατέλειωτα αγαθός, με μία αγάπη και θέληση που δεν περιγράφεται, είναι πάντα έτοιμος για να δώσει από ώρα σε ώρα, και από στιγμή σε στιγμή, όλη τη βοήθεια που μας χρειάζεται, για την πνευματική και ολοκληρωτική νίκη του εαυτού μας, αμέσως όταν τρέξουμε στην αγκαλιά του με σταθερή ελπίδα.
……………………………………………………………………………………………………………….
Ο δ' τρόπος για ν’ απόκτησει κάποιος αυτήν την στο Θεό ελπίδα και βοήθεια, είναι το να τρέξει με την μνήμη του στην αλήθεια των θείων Γραφών, οι οποίες, σε τόσα μέρη μας δείχνουν φανερά, ότι δεν έμεινε ποτέ ντροπιασμένος και αβοήθητος, όποιος έλπισε στον Θεό. «Κοιτάξτε τις αρχαίες γενεές και στοχασθείτε· ποιος εμπιστεύθηκε στον Κύριο και καταντροπιάστηκε;» (Σειράχ 2,9).
Με τα τέσσερα λοιπόν αυτά όπλα οπλίσου, αδελφέ μου. Και άρχισε το έργο, και πολέμησε για να νικήσεις· και βέβαια από αυτά θα αποκτήσεις, όχι μόνον την ολοκληρωτική ελπίδα στον Θεό, αλλά και την ολοκληρωτική απελπισία στον εαυτό σου, για την οποία δεν παραλείπω να σου υπενθυμίσω και σε αυτό το κεφάλαιο, ότι έχεις πολλή ανάγκη από την γνώση της· επειδή, στον άνθρωπο είναι τόσον πολλή προσκολλημένη η εμπιστοσύνη στον εαυτό του, ότι είναι κατά κάποιον τρόπο κάτι και τόσο λεπτή, που σχεδόν πάντα ζει κρυφά μέσα στην καρδιά μας, και μας φαίνεται πως δεν έχομε εμπιστοσύνη στον εαυτό μας και έχομε ελπίδα στο Θεό. Οπότε, για να φεύγεις εσύ, όσο μπορείς, αυτή την μάταιη υπόληψη, και να εργάζεσαι με την έλλειψη εμπιστοσύνης στον εαυτό σου και με την ελπίδα στο Θεό, είναι ανάγκη να προπορεύεται η σκέψη της αδυναμίας σου, πιο πριν από την σκέψη της παντοδυναμίας του Θεού, και πάλι αυτές οι δύο μαζί να προπορεύονται πριν από κάθε μας πράξη.”    Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2010

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου