«Πόθεν πόλεμοι καὶ πόθεν μάχαι ἐν ὑμῖν;» (Ιακ. δ’ 1)
«Ἐκ τῶν ἡδονῶν ὑμῶν». Οι
ηδονές και οι επιθυμίες αν δεν ταυτίζονται απολύτως, έχουν κοινή τη ρίζα. Η ηδονή έχει ως υπόβαθρο πάντοτε την επιθυμία. Αρχή της ηδονής η επιθυμία, που
εκδηλώνεται ως φιλαρχία, ως επιβουλή, ως εξουσία επί των άλλων, ως εκδίκηση και
ταπείνωση του αντιπάλου. Και τέλος ως αρπαγή ή καλύτερα ως αισχροκέρδεια και
πλεονεξία και αθέμιτος πλουτισμός. Όλες οι διαμάχες, οι έριδες, οι εξοντωτικοί
πόλεμοι, δεν ξεκινούν από την επιθυμία; Κατά τον Χρυσόστομο «τό έμόν καί τό σόν», είναι η μοναδική αίτια της ανθρώπινης
κακοδαιμονίας. Όπου όμως υπάρχει ο φόβος του
Θεού και η προσφορά της αγάπης της αληθινής, της θυσιαζόμενης αγάπης, εκεί ποτέ
δεν γονιμοποιούνται τα μικρόβια των
διαιρέσεων και των πολέμων. Μόνο τα ατίθασα
και φαύλα πάθη των ανθρώπων μετέβαλαν και
μεταβάλλουν και θα μεταβάλλουν ολόκληρη τη γη σ' ένα απέραντο πεδίο μαχών και ερειπίων.
«Τῶν
στρατευομένων ἐν τοῖς μέλεσιν ὑμῶν». Αξιοπρόσεκτη η λέξη «στρατευομένων ». Τα διάφορα πάθη και τις
αδυναμίες μας ο Ιάκωβος τα βλέπει σαν στρατιώτες συντεταγμένους και υπό την
καθοδήγηση του παλαιού ανθρώπου και του διαβόλου εξορμούν από το εσωτερικό μας
για να συγκρουσθούν με τις αδυναμίες και τα πάθη των άλλων συνανθρώπων μας. Η
μάχη είναι κραταιά και ανυποχώρητη.

«Μάχεσθε καὶ πολεμεῖτε». Έκθαμβος ο
άνθρωπος από τις κατακτήσεις του, πίστεψε ότι δεν χρειάζεται το Θεό. Και ούτε
ζητεί με την προσευχή, ούτε θέλει να έχει σχέσεις με το Θεό:
«Θεέ, τραβήξου από μπροστά μας,
σκιάχτρο του νου και της ψυχής.
Για σε τα χείλη τα δικά μας δεν
έχουν λόγια προσευχής.
Θεέ, τραβήξου, τα φτερά μας γεμάτα δύναμη
τρανή,
φθάνουν να βρούμε τη χαρά μας
και της αλήθειας τη φωνή» (Γ. Βερίτης).
Αυτό
δυστυχώς είναι το σύνθημα των ανθρώπων της εποχής μας. Και δεύτερο, η προσβολή,
η ωμή βία και το έγκλημα κατά των συνανθρώπων μας.
Πόσο,
λοιπόν δίκαιο είχε ό Ιάκωβος, όταν σημείωνε το «φονεύετε καὶ ζηλοῦτε». Η ζήλεια καλλιεργεί και εκτρέφει το μίσος,
σπρώχνει και οδηγεί στο φόνο άμεσο ή έμμεσο. Αλλά και όποτε καταφεύγουμε στο
Θεό με προσευχή, δε ζητούμε τα «προς σωτηρίαν αιτήματα», αλλά ότι ικανοποιεί τις
ενστικτώδεις επιθυμίες μας. Με αποτέλεσμα την άρνηση του Θεού να ικανοποιήσει τα
αιτήματα των αμαρτωλών επιθυμιών μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου