«Μακάριοι οἱ καθαροί τῇ καρδίᾳ ὅτι αὐτοί τόν Θεόν ὄψονται» (Ματθ. ε’ 8)
Όταν η Αγία
Γραφή και οι άγιοι Πατέρες μιλούν για την καρδιά εννοούν την μεταφυσική
(πνευματική) καρδιά, αλλά και την σαρκική καρδιά. Δηλαδή καρδία είναι αφ’ ενός
μεν το σαρκικό όργανο, αφ’ ετέρου δε το κέντρο της υπάρξεώς μας, όπου γίνεται η
ένωσή μας με τον Θεό.…
Ο Απόστολος
Πέτρος ονομάζει την καρδία κρυπτόν άνθρωπο: «ὁ κρυπτὸς
τῆς καρδίας ἄνθρωπος» (Α’ Πέτρ. γ’, 4). Είναι πράγματι ο χώρος εκείνος
στον οποίο αγιάζεται ο Θεός: «Κύριον δὲ τὸν Θεὸν
ἁγιάσατε ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν» (Α’ Πέτρ. γ’ 15). Μέσα στην καρδιά
ανατέλλει η Χάρη του Θεού: «…ἕως οὗ ἡμέρα διαυγάσῃ καὶ
φωσφόρος ἀνατείλῃ ἐν ταῖς καρδίαις ὑμῶν» (Β’ Πέτρ. α’, 19). Εκεί
συντελείται η καθαρή προσευχή και η ένωση, η κοινωνία με το θείο.
Καρδιά είναι
το αγγείο που έχει το έλαιον, δηλαδή την θεία Χάρη. Η καρδιά είναι ο χώρος στον
οποίο λάμπει το Φως του Θεού «ὃς ἔλαμψεν ἐν ταῖς
καρδίαις ἡμῶν πρὸς φωτισμὸν τῆς γνώσεως τῆς δόξης τοῦ Θεοῦ ἐν προσώπῳ Ἰησοῦ
Χριστοῦ» (Β’ Κορ. δ’, 6). Μέσα στην καρδιά βεβαιώνεται ο άνθρωπος για
την υιοθεσία και εκεί ακούγεται καθαρά η φωνή του Θεού: «Ὅτι δέ ἐστε υἱοί, ἐξαπέστειλεν ὁ Θεὸς τὸ Πνεῦμα τοῦ υἱοῦ αὐτοῦ εἰς τὰς
καρδίας ἡμῶν, κρᾶζον· ἀββᾶ ὁ πατήρ.» (Γαλ. δ’, 6). Αφού εκεί αναπαύεται
ο Θεός, εκεί ομιλεί με τον άνθρωπο. Εκεί ακούγεται καθαρά και ευκρινώς ο λόγος
του Θεού. Στην καθαρή καρδιά υπάρχουν και οι οφθαλμοί με τους οποίους βλέπει τα
μυστήρια του Θεού: «ὁ πατὴρ τῆς δόξης, δώῃ ὑμῖν… πεφωτισμένους
τοὺς ὀφθαλμοὺς τῆς καρδίας ὑμῶν εἰς τὸ εἰδέναι ὑμᾶς τίς ἐστιν ἡ ἐλπὶς τῆς
κλήσεως αὐτοῦ…» (Εφεσ. α’, 17-18). Στην καρδιά επικρατεί η ειρήνη του
Θεού: «ἡ εἰρήνη τοῦ Θεοῦ βραβευέτω ἐν ταῖς καρδίαις
ὑμῶν» (Κολ. γ’, 15). … Συνοπτικά μπορούμε να πούμε ότι καρδιά είναι «ο
εντός ημών άνθρωπος», ο χώρος εκείνος που αποκαλύπτεται με την εν Χάριτι άσκηση
και στον οποίο αποκαλύπτεται και κατοικεί ο Θεός. Είναι ο πνευματικός ναός που
τελείται αέναη θεία Λειτουργία, προσφέρεται αέναη δοξολογία προς τον Θεό. Αυτός
ο χώρος διατηρείται καθαρός με την φυλακή των αισθήσεων. Όταν ο άνθρωπος του
Θεού, καθοδηγούμενος από έμπειρο πνευματικό αναπτύσσει πνευματικές άμυνες και
αισθήσεις, ώστε να μην εισβάλει και προσβάλει το ιερό της καρδίας του, ρυπαρός
ή βλάσφημος λογισμός, ο οποίος με την συγκατάθεση γίνεται κυρίαρχο πάθος, το
οποίο γίνεται βδέλυγμα της ερήμωσης στο θυσιαστήριο της καρδιάς και μας
απομακρύνει από τον Θεό, αφού μας υποτάξει και εξευτελίσει.
Η καθαρότητα
της καρδιάς συνδέεται με την καθαρή λατρεία. Την εποχή του Χριστού αλλά και
σήμερα σε όλες τις θρησκείες , κυριαρχεί η τυπολατρία δηλαδή οι άνθρωποι έδιναν
βάρος στους εξωτερικούς τύπους της θρησκευτικής ζωής. Άγιος και δίκαιος
άνθρωπος κατά τους Ιουδαίους ήταν αυτός που έκανε συχνές θυσίες, αυτός που
γνώριζε τον Νόμο του Θεού χωρίς απαραίτητα να τον τηρεί βιωματικά και γενικά
όποιος φαινόταν στα μάτια των άλλων έντιμος και δίκαιος. Αλλά κι εμείς προσκυνούμε
με προσποιητή ευλάβεια την εικόνα ενός αγίου χωρίς να είμαστε διατεθειμένοι να
μιμηθούμε τον άγιο. Πιστεύουμε στον εκκλησιασμό ως κοινωνική υποχρέωση και απορρίπτουμε
την μυστηριακή ζωή. Ακόμα και η Γραφή και η Παράδοση επιδέχεται για πολλούς
πολλών και συμφεροντολογικών ερμηνειών. Έχουμε αντικαταστήσει την ευσέβεια με τον ευσεβισμό, την πίστη με την φαρισαϊκή καθαρότητα, την αγάπη με το συμφέρον. Μισούμε τον αδελφό μας, ενώ.
πιστεύουμε πώς αγαπάμε τον Θεό μας. Είμαστε θρήσκοι αλλά όχι χριστιανοί. Ο Χριστός στηλίτευσε την αμαρτία δημόσια αλλά όχι τον αμαρτωλό. Μόνο και μία εξαίρεση έκανε: Δημόσια
στηλίτευσε τον φοβερότερο αμαρτωλό τον
υποκριτή…. Όταν είναι καθαρός ο άνθρωπος στα
βάθη της καρδιάς του, τότε όλη η ύπαρξη του είναι φωτεινή.…
Εκείνος
που πρόσφερε και προσφέρθηκε, θυσιάστηκε και θυσίασε , υποβίβασε τον εαυτό του. και υπερύψωσε τον αδελφό του, αυτός που εν ολίγοις
είδε στο πρόσωπο του άλλου την θέα του Θεού, θα αξιωθεί την ουράνια
μακαριότητα, θα κοιτάξει άφοβα τον Θεό και τους αγγέλους Του εν ημέρα Κρίσεως.
Θέα του Θεού η αιώνια κοινωνία και ευφροσύνη μαζί Του. π. Παντελεήμων Κρούσκος, Θεολόγος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου