ΠΑΤΡΙΚΗ
ΦΡΟΝΤΙΔΑ (Πραξ. κ’ 1-4 )
Επισκέπτεται ξανά ο Παύλος τη Μακεδονία. Επέσπευσε λόγω των
Κορινθίων το ταξίδι του και ήρθε στους Φιλίππους. Γράφει: «ἐλθόντων ἡμῶν εἰς Μακεδονίαν οὐδεμίαν ἔσχηκεν
ἄνεσιν ἡ σὰρξ ἡμῶν, ἀλλ' ἐν παντὶ θλιβόμενοι· ἔξωθεν μάχαι, ἔσωθεν φόβοι» (Β’ Κορ. ζ’ 5). Όμως ήρθε ο Τίτος, που έφερε καλές σχετικά ειδήσεις από την
Κόρινθο. Εξακολουθεί κάποια αναταραχή στην Κόρινθο, οι ψευδάδελφοι προσπαθούν
να του κλονίσουν το αποστολικό κύρος, αλλά οι Κορίνθιοι δέχτηκαν τις συμβουλές
του και ξαναγύρισαν στην ομαλότητα. Τότε έγραψε την δεύτερη επιστολή προς Κορινθίους.
Με πόση αγάπη και καλοσύνη
γράφει! Γράφει μεταξύ άλλων «άνοιξα το στόμα μου προς σας, Κορίνθιοι, για να
σας μιλήσω με όλη μου την αγάπη και την οικειότητα. Η καρδιά μου έχει γίνει
πολύ μεγάλη για να σας χωρέσει όλους. Βάλτε μας και σεις στην καρδιά σας. Το ξέρω ότι σας λύπησα με την πρώτη
επιστολή, με τις παρατηρήσεις που σας έκανα. Αλλά δεν μετανοώ, επειδή ξέρω ότι εκείνη η λύπη σας οδήγησε σε μετάνοια
και σας ξανάφερε κοντά στο Θεό «ἡ γὰρ κατὰ Θεὸν λύπη μετάνοιαν εἰς σωτηρίαν ἀμεταμέλητον
κατεργάζεται» (Β’ Κορ. ζ’ 10). Οι αδελφικές παρατηρήσεις, υποδείξεις και συμβουλές, που
γίνονται με αγάπη και σκοπό τη διόρθωση, φέρνουν κατά κανόνα καλούς καρπούς. Αρκεί
να τις ακούμε με προσοχή, χωρίς δικαιολογίες και να τις εφαρμόζουμε με προθυμία.
Είναι πικρή κάθε υπόδειξη και παρατήρηση. Άλλα είναι ασύγκριτα πικρότερο το
σφάλμα. Το σφάλμα είναι δηλητήριο της ψυχής, η παρατήρηση είναι το αντίδοτο,
που πρέπει με χαρά κι ελπίδα να το παίρνουμε. Εκείνος που κολακεύει και υποθάλπει τις αδυναμίες είναι εχθρός, από
τους πιο σοβαρούς. Εκείνος που λέει την αλήθεια και υποδεικνύει τα σφάλματα
είναι ο καλύτερος φίλος. Είναι έργο αγάπης η στοργική παρατήρηση. Αλλά
είναι δείγμα αληθινής σοφίας και πραγματικής ανωτερότητας να δέχεται ο
Χριστιανός τις ορθές υποδείξεις και να ευγνωμονεί με την καρδιά του εκείνον που
τις κάνει…
Ο Παύλος βρίσκεται τώρα
στους Φιλίππους. Μέσα σ' αυτό το διάστημα έγραψε και άλλο ένα θεόπνευστο
γράμμα, την προς Ρωμαίους επιστολή.
Η επιστολή αυτή έχει
πολύ μεγάλη δογματική και ηθική σπουδαιότητα, και όπως παρατηρεί κάποιος,
έπαιξε εξαιρετικό ρόλο στην ανάπτυξη της χριστιανικής σκέψης και έχει σχολιαστεί
όσο καμιά άλλη. Κάνει σ' αυτή λόγο ο Παύλος
για την τυραννική καθολικότητα της αμαρτίας σε Ιουδαίους και εθνικούς, από την
οποία δεν λυτρώνουν τον άνθρωπο ούτε τα έργα του μωσαϊκού Νόμου, ούτε και τα
οποιαδήποτε καλά έργα των ανθρώπων. Εκείνο που λυτρώνει είναι το αίμα του
Χριστού, η καθαρή, ζωντανή και πρακτική πίστη, η αδιάσπαστη κοινωνία και ενότητα
με τον σωτήρα Χριστό, μέσα στην οποία και από την οποία παίρνει ο πιστός
φωτισμό, Χάρη και δύναμη Θεού. Συνιστά στους Ρωμαίους να μη συμμορφώνονται
με την αμαρτωλή ζωή και τις απαιτήσεις του κόσμου, αλλά, μέλη του σώματος τού
Χριστού αυτοί, να αποστρέφονται πάντοτε το κακό, να αγαπούν και να πράττουν το
αγαθό. Να αγαπούν ο ένας τον άλλο, ποτέ να μη ανταποδίδουν κακό, αλλά με το
αγαθό να νικούν το κακό. Διότι «ἡ ἀγάπη τῷ πλησίον κακὸν οὐκ ἐργάζεται» (Ρωμ. ιγ’ 10). Οι ισχυρότεροι κατά την πίστη και την αρετή ας φέρονται με καλοσύνη,
με μακροθυμία και υπομονή προς τους ασθενέστερους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου