Η ΘΕΙΑ ΣΟΦΙΑ (Ιακ. α', 5-8)
Η
σοφία για την οποία μιλάει ο απόστολος του Χριστού, δεν έχει ενδοκοσμικό
χαρακτήρα. Δεν είναι αποτέλεσμα της ανθρώπινης προσπάθειας, αλλά κάτι που
προέρχεται από τον ουρανό. Είναι εκείνη που συμπαρίσταται στον άνθρωπο και του
ανοίγει άλλους δρόμους και τον χειραγωγεί να ξεπερνά τα παρόντα, τα γήινα, τα
παροδικά και να φθάνει μέχρι του θρόνου του Θεού. Η θεία σοφία ικανώνει τον
άνθρωπο να βλέπει διαφορετικά τη ζωή του, ακόμη και τα πλέον θλιβερά γεγονότα.
Τον ικανώνει και τον σοφίζει πως να σκέπτεται, πως να ενεργεί και πως να
συμπεριφέρεται στις πολλές και ποικίλες δοκιμασίες της ζωής. Και ακόμη τί ο
Θεός επιζητεί δια των δυσκολιών και των δοκιμασιών αυτών.
Ας
μη λησμονούμε ότι κατά την περίοδο της δοκιμασίας διατρέχουμε μέγα κίνδυνο να
εκτραπούμε, να γογγύσουμε ή να παραπονεθούμε, να κυριευθούμε από ένα πνεύμα
ανησυχίας και ταραχής και αγωνίας. Και έτσι αντί να ωφεληθούμε από τις
δοκιμασίες να ζημιωθούμε από αυτές. Δεν είναι εύκολη η απόκτηση και η κατάκτηση
αυτής της θείας σοφίας. Χρειάζεται αγώνα και προσπάθεια και επιμέλεια. Οι
άνθρωποι που θέλουν να αποκτήσουν γνώσεις και να γίνουν σοφοί κατά κόσμον, τι
κάνουν; Μελετούν συγγράμματα επιφανών επιστημόνων, ακούνε μαθήματα και
διδασκαλίες, και σπουδάζουν επί μακρόν. Και ο Χριστιανός κάτι παρόμοιο πρέπει
να κάνει προκειμένου να ενοικήσει στην ψυχή του η σοφία του Θεού. Το βιβλίο του
Θεού, που περιέχει τη θεία σοφία, η Αγία Γραφή είναι στη διάθεση μας. Όχι για
να αποκτήσουμε απλώς γνώσεις, ούτε μόνο για να κάνουμε θεολογικές συζητήσεις,
χωρίς να επηρεάζεται και να συγκλονίζεται το εσωτερικό μας, το βάθος της ψυχής
μας. Χρειάζεται να εμβαθύνουμε και να μελετήσουμε για ν' αποκτήσουμε τον πολύτιμο
θησαυρό της θείας σοφίας.
Για
να γίνει ακόμη κτήμα μας η θεία σοφία πρέπει να την ζητήσουμε με πόθο ισχυρό,
να αισθανθούμε μια πείνα και μια δίψα γι' αυτή. Πρέπει να κράξουμε και να
φωνάξουμε προς τον χορηγό της σοφίας αυτής, προς τον Θεό. Ο δίψυχος άνθρωπος
είναι ακατάστατος. Σε μια στιγμή η πίστη του τον παρακινεί να πλησιάσει τον
Θεό. Αλλά μετά από λίγο η διάνοια του καταλαμβάνεται από αμφιβολίες και
αβεβαιότητες. Φαίνεται πως θέλει να υψωθεί προς τον ουρανό και να συνομιλήσει
με τον ουράνιο Πατέρα, αλλά πολύ γρήγορα βυθίζεται στις μέριμνες και τις φροντίδες
και τις ανέσεις και τις απολαύσεις του κόσμου αυτού.
Ο
ιερός συγγραφέας εφιστά την προσοχή στους κινδύνους αυτούς. Και παρουσιάζει τη
θέση αυτή της ψυχής απέναντι στον Θεό ότι βρίσκεται μέσα σ' ένα κλύδωνα
θαλάσσης, που οι άνεμοι και η θαλασσοταραχή την ταλαιπωρούν πολύ. Δεν έχουν οι
σκέψεις και οι διαθέσεις των ανθρώπων αυτών κατασταλάξει σε κάτι σταθερό και
δυνατό. Μετακινούνται από την πίστη στην απιστία και αντίθετα, όπως τα κύματα
της κλυδωνιζόμενης θάλασσας. Πώς είναι δυνατόν τότε ένας τέτοιος άνθρωπος,
ακατάστατος να τονώσει την προσευχή του και να περιμένει κάτι από τον ουρανό;
Με
ανυπόκριτη πίστη ζητεί ο Χριστιανός στην προσευχή του από τον Θεό και Πατέρα τη
βοήθειά Του. Και τότε θα ισχύσουν όσα είπε ο Κύριος στην επί του όρους ομιλία:
(Ματθ. ζ', 7-8). Ο Κύριος με τα τρία αυτά ρήματα αιτείτε, ζητείτε, κρούετε,
προσδίδει έμφαση στο παράγγελμα.
Ας συνειδητοποιήσουμε ότι
ο Χριστιανός που λυγίζει μπροστά στις θλίψεις και τις δυσκολίες της ζωής κάτι
του λείπει. Του λείπει η θεία σοφία, η πνευματική σύνεση που σήμερα τονίζει ο
απόστολος Ιάκωβος. Πρέπει να την παραδεχθεί, να την αισθανθεί, να καταλάβει την
αξία της και να την ζητάει επίμονα από τον Θεό. Και την έχει τόσο ανάγκη,
μάλιστα σήμερα, που επικρατεί τόση σύγχυση. Αυτή η θεία σοφία, αυτή η
πνευματική σύνεση που χαρίζει το Πνεύμα του Θεού, θα τον βοηθήσει να μην
κλονίζεται απ' όσα συμβαίνουν στη ζωή του. Αλλά αντίθετα θα προχωρεί με σταθερό
βήμα και με δύναμη ψυχής νικητής στο δρόμο της αρετής και της αγιότητας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου